Thursday, February 4, 2010

Jangan Persiakan Usia Muda


YB Khazan menyampaikan cenderahati kepada peserta Program Jati Diri Kesukarelawan Nasianal peringkat negeri di Kampung Bukit Wan

Golongan remaja dinasihatkan tidak mensia-siakan usia muda dengan mencari ilmu setinggi mungkin sebagai persediaan menjalani kehidupan pada masa depan.


“Mereka juga harapan keluarga untuk meneruskan cita-cita ibu bapa yang tidak kesampaian akibat kesempitan hidup dan sebagainya,” kata Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan Negeri, YB Khazan Che Mat di majlis perasmian penutup Program Jati Diri Diri Kesukarelawan Nasional, Peringkat Negeri Terengganu di Kampung Bukit Wan, Batu Rakit pada 31 Mei 2008.

Turut hadir, Penolong Pegawai Belia dan Sukan Daerah Kuala Terengganu, Encik Jaafar Harun; Pengawai Penyelaras Program, Encik Saiful Mazlan Abdul Rahman; Pengetua Asrama Anak Yatim Darul Falah, Bukit Payong, Encik Rozaki Yusof dan Pengerusi Jawatankuasa Kemauan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bukit Wan, Chek Harun Ismail.

Katanya, kehidupan hari ini memerlukan daya saing yang kuat, jika tidak ada kekuatan fizikal dan mental serta cetek pengetahuan remaja akan mudah terpedaya dengan mainan dunia. “Sebenarnya hidup kita ini pendek sahaja dan tidak banyak perkara yang boleh dilakukan, tidak ada orang yang meninggal itu telah selesai segala kerja dan ibadahnya di dunia ini,” kata YB Khazan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Rakit.

Peserta program turut menyertai gotong-royong membersih kampung

Katanya, kesempatan yang ada ini perlu dimanfaatkan dengan baik dan jujur untuk kebahagiaan di dunia dan keberkatan di akhirat. Seramai 104 orang peserta terdiri daripada anak-anak yatim Asrama Darul Iman, Pulau Kerengga, Marang dan Asrama Darul Falah, Bukit Payong menyertai program ini selama tiga hari dua malam bermula 29 Mei lalu. Pelbagai aktiviti bertujuan mengeratkan silaturahim antara peserta serta keluarga angkat termasuk gotong royong membersih kampung, sukaneka, futsal dan bola jaring serta memasak .

Sementara itu, penduduk kampung berkenaan meanggap kehadiran anak yatim ke kampung mereka sebagai satu rahmat. Malah, sebagai tanda kegembiraan, ada penduduk yang menyumbang seekor lembu serta wang tunai untuk disedekahkan kepada anak-anak yatim ini.

Seramai 104 peserta tiba untuk menyertai program selama tiga hari itu



0 comments:

Post a Comment